Тел.: (044) 452 24 03, 232 04 46 (д/с), (067) 403-56-63 (д/с)
Бiльше, нiж просто якiсна освiта
/ Вища освіта в Канаді: коледж чи університет?

Новини

 Квiт08

Вища освіта в Канаді: коледж чи університет?

В рубриці #освіта_за_кордоном запрошуємо вас поговорити про вищу освіту в Канаді, а саме про різницю бакалаврських програм (тривалістю 4 роки) в коледжах і університетах, куди можна вступати відразу після закінчення середньої школи в Україні. Це питання питання особливо часто задають батьки, які звертаються до освітньої агенції "Вивчай", тому на сайті агенції є таблиця із детальним порівнянням основних характеристик бакалавріяту в Канаді.

Далі у цій публікації пані Юлія Кобук, директорка агенції "Вивчай!", коротко висвітлює основні нюанси спеціально для Святошинської гімназії. Отож. 
***

Коледж у Канаді

...(часто ще має назву “коледж прикладних мистецтв і технологій”, College of Applied Arts and Technology) — це вищий навчальний заклад технічного і прикладного характеру, який навчає на програмах рівня Сертифікату, Диплому, Бакалавра і Післядипломного Сертифікату і не має програм рівня магістратури чи докторантури. Досліджень в коледжах Канади ведеться багато, і навіть є спеціальний рейтинг коледжів Canada Top 50 Research Colleges. Дані дослідження дуже прикладні та відповідають технологічним потребам бізнесу. Наприклад, у сферах біо-технологій у виробництві, виробництва продуктів харчування та виноробства, застосування мобільних технологій у галузі охорони здоров'я.

Університет у Канаді — це вищий навчальний заклад академічно-дослідницького характеру, який навчає на програмах Бакалавра, Магістра, Докторантури (дуже рідко Диплому). Якщо порівнювати тематику досліджень, то в університетах це — нанотехнології, здоров'я мозку, геноміка (розділ генетики), поведінкова економіка, гендерна економіка тощо.

Основні відмінності у бакалаврських програмах коледжу та університету лежать в:
• академічному фокусі програм: у коледжах — для прикладної кар'єри, в університетах — для наукової та прикладної; програми коледжів часто дуже спеціалізовані; 
• типах програм: див. вище в означеннях; 
• наявності компоненту оплачуваної практики Co-Op: далеко не в усіх університетах і не усі програми мають даний компонент, в коледжах переважна більшість програм має оплачувану практику, та ще й декілька разів протягом 4-х років; 
• вимогах до знань англійської та оцінок з предметів: в університетах ці вимоги набагато вищі;
• вартості навчання: вартість 2 семестрів (академічного року) навчання в коледжі в Канаді — 15-23 тис. кан. дол. (більш-менш однаково в усіх провінціях); в університеті — це 15-50 тис. кан. дол.: 15-23 тис. кан. дол. у менше рейтингових університетах та провінціях з нижчими витратами на проживання (в Університеті Манітоби чи Університеті Саскачевану, наприклад) та 36-50 тис. кан. дол. у топ-3 університетах (Університеті Торонто, Університеті Британської Колумбії та Університеті Макґілла в Монреалі);
• наявності саме повних стипендій для іноземних студентів: у коледжах вони відсутні (можна вибороти стипендію 1-3 тис. кан. дол.), в університетах є в обмеженій кількості.

Якщо Канада вже обрана як країна для здобуття вищої освіти на бакалаврській програмі, то для вибору програми в коледжі або університеті батьки мають поставити собі та своїй дитині наступні основні питання:
• Що і в який спосіб любить вчити (робити) моя дитина?
• Який тип кар'єри чи роботи дитина хотіла би мати в майбутньому?
• Який бюджет є у сім'ї на навчання дитини в Канаді?
• Чи дозволяють академічні знання і досягнення дитини поборотися за стипендію університету?


Варіант 1.

Ваша дитина — учасник олімпіад (хоча би на шкільному рівні), обожнює сидіти за книжкою, любить терпляче, хоч може і довго, знаходити відповіді на певні питання у літературі і щось там “постійно досліджувати”, із завзятістю дискутує, наводячи цитати чи посилаючись на щось самостійно прочитане. Така дитина може годинами сидіти над розв'язанням задач з математики і фізики без згадки про обід. Вміє чітко висловлювати свою думку в академічних есе. Саме Університет стане для такої дитини природнім середовищем майбутнього навчання і розвитку.

Варіант 2.

Ваша дитина — добре вчиться, і навіть бере участь в олімпіадах, терпляче читає у підручнику рівно те, що задали почитати у школі, й не більше. Замість того, щоб академічно заглибитися, дана дитина надає перевагу допомозі татові у розбиранні старого мотоцикла у гаражі, мамі як продавець у магазині. Така дитина отримує задоволення від практики “в полі”: склав міні-комп'ютер; створила для мами міні-сайт її пекарні; зробив презентацію зі слайдами і картинками, відредагованими у фотошопі; освоїла нову бухгалтерську програму і навчила тата нею користуватися і т. д. Така дитина може годинами сидіти над створенням мікросхеми без згадки про обід. Саме прикладна програма в коледжі, у більшості випадків, надасть цій дитині значний поштовх у її майбутній кар'єрі.

Дані два варіанти дуже узагальнюють ситуацію, звичайно. Дитячих потреб, можливостей, мрій, цілей, навичок, знань...є безліч різних, як і велика кількість є самих дітей. Звичайно, деякі програми добре вивчати і в університетів, і в коледжі (біотехнології, журналістика, бізнес-адміністрування). У таких випадках варто порівняти саму програму, її курси (предмети), взяти до уваги інші характеристики, у тому числі вартість навчання, наявність певної спортивної команди у ВНЗ, проведення дослідження, яким студент дуже цікавиться. Ми в агенції Вивчай! такий аналіз робимо разом з батьками і дитиною.

Цікаво. Значна частина випускників школи сьогодні хоче стати програмістом. Проте, одні люблять і дружать з математикою, а інші схиляються до гуманітарних предметів. Програмістом можна стати в обох випадках. Проте, щоб вирішувати задачі високого рівня у програмуванні, створювати зовсім новий продукт, причому у різних сферах і різного рівня складності, просто необхідно знати математику на високому рівні; у даному випадку не завадить отримати бакалаврський ступінь з математики в університеті.

У той же час, можна працювати лише у сфері створення інтерактивних додатків для мобільних телефонів. Дуже прикладна програма у коледжі, як наприклад Bachelor of Applied Computer Science (Mobile Computing) у Sheridan College (Онтаріо, Канада) (усі предмети можна подивитися тут) надасть практичні знання з математики у комп'ютерній сфері (3 крЕдити), з лінійної алгебри (3 кредити), з основ у комп'ютерному обчислюванні (3 крЕдити) і ще багато прикладних практичних спеціалізованих знань і навичок саме у сфері програмування і створення мобільних додатків. Дана бакалаврська програма містить обов'язковий компонент практики (всього 28 тижнів).

Чи престижніше отримати ступінь бакалавра в університеті? Відповідь — все залежить від галузі зайнятості та амбіцій кар'єрної драбини (часто більше батьків, ніж дитини). Піти на програму магістратури чи MBA можна з дипломом бакалавра як коледжу, так і університету. Чи є переваги в отриманні ступеня бакалавра саме в університеті для отримання дозволу на роботу — ні, нема. Кожен отримує дозвіл на роботу після закінчення 4-річної програми на 3 роки. На вибір вплинуть багато факторів, але престижність буде точно не на першому місці.
***
Щиро дякуємо пані Юлії за вичерпний коментар з питання освіти в Канаді. Чекайте нових нотаток у рубриці #освіта_за_кордоном щосереди тут, на сторінці Святошинської гімназії в Facebook.

До нових зустрічей!