Тел.: (044) 452 24 03, 232 04 46 (д/с), (067) 403-56-63 (д/с)
Больше, чем просто хорошее образование
/ / / Профориентация в средних школах Канады

Новости

 Ноя21

Профориентация в средних школах Канады

У рубриці #освіта_за_кордоном пані Юлія Кобук, директорка освітньої агенції Вивчай, освіта за кордоном, піднімає нову тему — питання профорієнтації в середніх школах у різних країнах світу.

І в першому дописі пані Юлія розповідає нам та нашим читачам про те, як в Канаді (провінція Онтаріо) школа допомагає дітям визначитись у майбутній професії. Цікавого читання!

Вибір майбутньої професії дитини — часто болюче питання як для самої дитини, так і для її батьків. Ми щиро радіємо, коли знайомимося із середніми школами, де проводять додаткові курси, лекції, зустрічі для старшокласників, аби допомогти їм обрати хоча би напрямок навчання у ВНЗ, а також зрозуміти, в яких реальних ситуаціях, на яких посадах чи у яких сферах отримані знанні і навички можна буде застосувати. Щоправда, таких шкіл в Україні все ще дуже мало.

Сказати чесно, в інших країнах професійною орієнтацією у середніх школах теж займаються далеко не завжди. Тому ми вирішили розпочати серію тематичних публікацій і розповісти, в яких країнах і якими заходами старшокласникам допомагають визначитися з майбутньою професією ще у школі.

Серед іноземних систем середньої або старшої середньої школи, з якими ми працюємо, найкращим прикладом для мене наразі є Канада. Оскільки там система освіти керується на рівні провінції і має певні відмінності від провінції до провінції, то сьогодні за приклад ми візьмемо державну систему провінції Онтаріо (куди входить столиця Оттава і фінансовий центр Канади Торонто).

Отже, як загальноприйнята провінційна програма середньої школи (12 класів навчання) в Канаді допомагає дитині з професійною орієнтацією?

Далі я коротко розповідаю про основні напрямки профорієнтаційної підтримки. Отже, робота провадиться:

  • АКАДЕМІЧНО: на рівні вибору спеціалізації і самих предметів.

З 9-го класу (14-15 років) усі учні школи опановують спеціалізацію. Вона залежить від того, що діти хочуть робити в майбутньому: вступати до університету, навчатися у прикладному коледжі чи йти працювати відразу після школи.

Хоча, як мені пояснили, спеціалізація у 9-му класі у багатьох школах ще не є дуже строгою. Її можна змінювати.

Відповідно, більшість предметів в школах провінції Онтаріо можна розділили на відповідні блоки:

  • Академічний рівень (Academic Level) — веде до університету або коледжу;
  • Загальний або Місцевий рівень (General Level or Locally-Developed) — веде до зайнятості, вивчається для крЕдитів і для загального розвитку.

Рівні предметів позначаються, відповідно: академічний — D; P — практичні; L — місцевий рівень; O — відкритий рівень, який підходить для всіх студентів.

Кожна школа пропонує різний набір предметів рівня О (open) на вибір. Це, наприклад, такі курси як “Їжа і харчування”, “Інтеграційні технології”, “Драма”, “Музика”, “Вокал”, “Вступ до бізнесу” тощо. Певна кількість предметів на вибір кожного року обов’язкова, але сам факт можливості вибору і проби дуже допомагає визначитися зі сферою майбутньої зайнятості.

В 11-12 класах спеціалізація вже серйозніша: там академічні курси діляться на U — рівня університету, C — рівня коледжу, M — змішаного для університету-коледжу, Е — для роботи, O — загального відкритого рівня. У приватних бордингових старших середніх школах, які орієнтовані на підготовку до університету і коледжу, в основному є рівні лише U, C, M, O. U частіше, ніж C. 

  • СПЕЦІАЛЬНА ДОВГОСТРОКОВА ПРОГРАМА від Міністерства освіти.

Починаючи із вересня 2013 року Міністерство освіти Онтаріо зобов’язало кожного учня, починаючи з 7-го класу, разом із його батьками і радником школи, створити Індивідуальний план розвитку Individual Pathway Plan (IPP). План фікусють на спеціально розробленій онлайн-платформі Career Cruising. На платформі, бодай двічі на рік, учень співставляє свої інтереси, захоплення, цінності із пропозиціями освіти та можливими кар’єрними шляхами, кар’єрними можливостями в Канаді. А головне — там він ставить цілі для розвитку і проби себе в тих сферах, які обирає, або у зовсім нових для себе сферах, а далі створює план розвитку і досягнення поставлених цілей.

Більш детально ознайомитися з цією програмою ви можете з відео за посиланням на YouTube — https://goo.gl/DGXDYq.

Залежно від плану, радник школи рекомендує, які предмети на вибір краще обрати, у яких волонтерських проектах взяти участь, допомагає знайти компанію, де можна неоплачувано попрацювати.

  • СПЕЦІАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ КУРС у 10-му (інколи в 11-му) класі із назвою “Кар’єрні дослідження” (Career Studies, який інколи проходить разом з Civic Studies) для обов’язкових 0.5 кредита.

Цей курс вчить студентів, як розвивати та досягти особистих цілей для майбутнього навчання, зайнятості або служінню громаді. Учні аналізують свої інтереси, навички та якості характеру, а також сучасні тенденції в економіці і на ринку праці, можливості працевлаштування і шляхів пошуку роботи.

Курс вивчає додаткові можливості навчання та кар'єри (крім університетів чи коледжів), готує студентів до управління своєю роботою та змінами у житті, допомагає учням сфокусуватися на своїх цілях за допомогою розробки кар'єрного плану. Із 2017 року цей курс також має мету надати учням знання з фінансової грамотності, підприємництва та цифрової грамотності. Курс закінчується фінальним проектом і оцінкою, яку вчитель ставить кар’єрному портфоліо учня.

Впевнена, що бодай деякі елементи і практики кар’єрного дослідження в Онтаріо можуть бути запозичені та реалізовані в українських школах.

***

Святошинська гімназія дякує пані Юлії за вичерпний огляд профорієнтаційних можливостей для підлітків. Якщо ви маєте питання щодо освіти за кордоном, звертайтеся до агенції "Вивчай!" напряму. Чекайте на оновлення рубрики по середах. Далі буде!

Раніше в рубриці: